söndag 18 oktober 2020

Blå flugsvampar

 Hej!

Jag har något nysytt att visa upp idag! Min sömnads mojo har verkligen kämpat på sparlåga hela våren och sommaren. Allt jag försökt mig på har antingen blivit kasst eller så har jag fastnat, och nu med både sy- och stickjuntor inställda för oöverskådlig framtid så har jag inte känt att jag haft någon att fråga om hjälp. Till slut så bestämde jag mig från att gå ifrån min #makenine2020 och sy något beprövat. Så det blev ännu en tshirt! 


Tyget är ett fantastiskt tyg från  Elvelyckan Design, men som de tyvärr inte har kvar längre. Så synd! Jag önskar att jag kunde beställa mer, för både tyget med svamparna och det enfärgade tyget är så fantastiskt fint. Önskar att jag hade köpt mer från början. Skulle mycket väl kunna tänk mig en klänning till mig själv i det där enfärgade kobolt-blåa tyget, men efter tre par byxor, en tröja och en mössa så skulle tyget som är kvar knappast räcka till något annat än Barbie-kläder.

Mönstret är från tidningen Ottobre, 1/2017 (nr 16 Raw edge details). Det är ett bra mönster, så lätt att anpassa till det man vill ha. Jag har t.ex. kortat ärmarna (annars skulle tyget inte räckt!).

Jag är så nöjd med den här tröjan! Det enda solket i glädjebägaren är att jag inte kunde använda tvillingnål för att få riktigt snygga fållar på tröjan. Istället har jag använt trestegs-sicksack. Men det ser inte så tokigt ut. Min symaskin vill inte alls med tvillingnål för tillfället. Jag tror att det är dags för en rejäl genomgång av den, men det är inte så lätt att få tag i bra symaskinsreparatörer. Jag har fått tips om en bra reparatör i Stockholm, men det har inte riktigt varit läge att åka dit, med den pågående pandemin och allt. Vet ärligt talat inte om jag hade orkat släpa symaskinen till Stockholm oavsett pandemi eller ej, jag bor ganska många timmar bort med bil, men det gör inte saken lättare.

Nu drömmer jag om att den här pandemin ska gå över, så att jag kan åka på syfestivalen 2021 och köpa mig en coverlock... 

Tröjan passar i alla fall bra, och har ännu inte hunnit få några fläckar, så jag säger yay för mig :).


Slöjda lugnt!

Vera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar