söndag 26 januari 2020

#makenine2020 - Sömnad

Hej,

En gång tidigare satte jag upp mål för mitt handarbetsår. Det var 2017. Månaden efter blev jag gravid.
Man kan väl säga att det gick sisådär med de där målen.
Men, jag har ju spanat in alla fina #makenine som folk har lagt upp tidigare år, och jag var lite sugen på att göra samma sak. Det är roligt att planera och drömma.
Och, eftersom jag inte kunde skära ner mina drömmar och planer för i år till bara nio saker i alla kategorier så fick det bli två planer, en sömnadsplan och en stickplan.



Jag har ingen föreställning om att jag kommer hinna allt (även om en liten orealistisk del av mig själv vill tro att det är möjligt...), men det har i alla fall varit roligt att få ner en del av allt det som ramlar runt i huvudet på papper.

Om vi tar oss en närmare titt:



  1. Ett linne. Jag har redan kopierat ett favoritlinne som börjar falla sönder, så nu ska jag bara klippa ut tyget och komma på hur jag ska sy ihop delarna. Kanske ska jag köpa mig ett mönster för att få lite hjälp. Tips på bra mönster mottages tacksamt :).
  2. Gloria från Svenska Mönster. Jag har redan gjort en toile, anpassat mönstret och klippt ut bitarna. Nu återstår "bara" själva sömnaden.
  3. Minst ett par mjukisbyxor till lilleman. Kanske till och med ett set som kan fungera som pyjamas. Antagligen använder jag samma ihopkok av mönster som jag gjorde när jag sydde byxor åt honom förra våren.
  4. En enkel rektangel-kjol i ett fint tyg jag köpte förra året. Typ enligt den här beskrivningen.
  5. En underkjol. Jag vill ha en lite lagom vippig underkjol till mina 50-talsklänningar. Tänker mig enligt den här beskrivningen.
  6. Minst en tshirt. Jag vill fylla garderoben med vita och svarta tshirts som inte sitter för tajt över höfterna så att de åker upp jämt. #lifegoal.
  7. En replika av min favoritklänning. #secretpyjamas
  8. En walldorfdocka. Vill så gärna kunna detta! Men vågar typ inte försöka för att det verkar så svårt. Men måste våga testa. Helst innan barnen växer ur dock-åldern.
  9. Leggings. Skulle vara spännande att försöka sy något lite mer hållbarare än de som finns att köpa. Kanske enligt ridbyxe-modell? Det finns säkert massor med bra mönster där ut.
Det var det. Känns ju överkomligt, eller hur? Jag har stora förhoppningar på det här året!

Slöjda lugnt,
Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar