fredag 31 januari 2020

Virkad babyfilt

Hej,

Mina barn fick en ny kusin precis innan jul. Självklart var bebisen tvungen att få något handgjort.


Inspirationen kommer från det här gratismönstret. Men ärligt talat var jag lite för trött i huvudet när jag lade upp för att orka försöka översätta engelska virkmönster, så jag tog fram "Virkarens stora mönsterbok" av Sarah Hazell och följde hennes beskrivning av mönstret (nr 184 Mormors sicksack).

Garnet är supermjukt Hjertegarn Extra Fine Merino i färgerna 4995, 1090 och 434.

Måste säga att jag verkligen avskyr att lägga upp så många maskor som det krävs till en filt. Särskilt i virkning. Det blir alltid fel för mig! Så också denna gång, men jag virkade bara en liten del till med först smygmaskor och sedan fasta maskor som jag sedan sydde ihop med resten så att jag slapp repa.

Att slippa repa blev förresten lite av en följetong i den här virkningen. Ända från första repetitionen hade jag den där gnagande känslan av att något inte var riktigt bra. Varenda handarbetande person känner igen den där känslan.

Och känslan har ju alltid rätt.

Ändå ignorerar man den.

Alltid...

Jag insåg direkt att den var liiite för smal. Jag hade velat ha den lite bredare. Men det blir nog bra ändå tänkte jag och virkade vidare, för nu hade jag ju redan virkat för långt för att orka repa.

Till slut, när jag bara hade några repetitioner kvar innan jag tyckte mig vara färdig med filten kom förnuftet ikapp. Den var verkligen för smal. Den skulle se ut som en halsduk om jag gjorde den så lång som jag ville. Och nu var det definitivt för sent för att repa.

Men nu hade jag ju insett att det faktiskt går ganska lätt att sy ihop virkade delar hyfsat osynligt, så jag bestämde mig för att sätta igång operation bredda filten.


De första varven var de värsta. Då gav jag nästan upp. Men så fort de första två varven var ihopsydda med resten så gick det faktiskt ganska lätt. Det var lite pilligt, men det gjorde faktiskt den aningen enformiga mormors-virkningen lite roligare.


Det syns faktiskt inte att en liten del av filten är tillagd i efterhand.

Jag är väldigt nöjd med resultatet, och mottagarens mamma blev också nöjd, vilket ju faktiskt är det viktigaste!



Och tack syrran för bilderna på den färdiga filten!

Slöjda lugnt!
Vera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar