torsdag 16 januari 2020

Regnbågssockar

Hej,

Long time no see.

Jag försöker fortfarande hitta någon slags balans i livet med två barn. Livet känns som ett ekorrhjul som aldrig vill stanna upp tillräckligt länge för att jag ska kunna hämta andan. Andningshålen är få och långt ifrån varandra.
Fast jag ser ett ljus i tunneln. Minstingen sover allt bättre på nätterna, så länge han bara får vara frisk, och han behöver inte längre sekund-övervakning.
Helt plötsligt inträffar undret och båda barnen sover gott vid åtta. Min hjärna spinner igång och jag får nästan panik av att försöka sortera mellan alla tankar.
Så lite tid och så mycket som jag borde göra, vill göra och, i vissa fall, vill ha gjort.

Jag har i alla fall inte slutat handarbeta. Jag har massor jag skulle vilja visa er!

Först ut ett par regnbågssockar.
Ok, så min dotter hade önskat sig regnbågssockar i två år. För någon som precis fyllt fem är det väldigt lång tid. Så jag kände att jag skulle försöka göra henne till lags.




Jag hade tänkt kopiera ett par sockar som Viffla stickade för några år sedan. Jag tycker de är jättesnygga och hade tänkt sticka ett par sådana till mig själv också. Så jag köpte ett regnbågskit från Manduzana och tänkte köpa något passande svart garn till. Men så dubbelkollade jag mitt förslag med mitt barn och till min stora förskräckelse så förkastade hon det totalt, med kommentaren "Det finns faktiskt inget svart i regnbågar, mamma". Och det hade hon ju rätt i förstås. Suck.

Istället googlade jag regnbågssockar och hittade till slut en bredrandig variant som jag kunde stå ut med - inte helt lätt eftersom jag är lite överkänslig för färg och helst vill ha allt ganska sobert.

Jag tror att jag använde det här mönstret av Juju Vail, men jag har visst glömt alla detaljer och missat att lägga upp ett Ravelry-projekt, så jag är faktiskt inte säker. Det är i alla fall ett trevligt grund-sockmönster.

Och jag har lite garn kvar, så förhoppningsvis kommer det bli ett par regnbågssockar till mig också - men de kommer vara randade med svart.

Slöjda lugnt,
Vera



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar