onsdag 9 september 2020

Fru Sergel

 Hej!

Det blev visst en sommarpaus. Jag ägnade sommaren åt att läsa och varken stickade eller sydde särskilt mycket. Sömnaden har hamnat lite i skamvrån igen. Jag har påbörjat att sy på en Gloria av Svenska Mönster, men jag har gått totalt in i väggen och lyckas inte ta mig vidare. Sedan försökte jag mig på att sy en enkel rektangelkjol, men det blev bara fult och jag har ännu inte kommit på hur jag ska rädda den. Jag funderar på att göra om den till en knytkjol istället utan resår i midjan... 

Men jag har i alla fall stickat klart mina Fru Sergel.


Korta fakta:
Mönster: Fru Sergel av Anna Bergman
Garn: Garnkit av Tant Kofta
Stickor: 3 mm rundstickor
Ändringar: Istickshäl istället för en häl med förkortade varv.




Jag är nöjd med hur de blev, även om jag kanske hade valt att sticka dem på mindre stickor och istället ökat några maskor om jag hade stickat om dem i samma garn. Jag höll på och velade jättelänge på hur jag skulle göra med hälen. Jag har nämligen tänkt sticka de här under flera år, men då alltid tänkt att jag skulle ändra hälen så att mönstret på översidan av foten inte blir uppbrutet som i originalmönstret. Från början tyckte jag ärligt talat att det var lite fult. Men nu har åren gått och jag tycker inte alls att det ser fult ut längre, så nu hade jag istället svårt att bestämma mig om jag skulle köra på originalmönstret eller om jag skulle göra som jag tänkt hela tiden. Till slut så vann min envishet och min ovilja att kopiera mönstret exakt... Så det blev en istickshäl. Jag följde det här gratismönstret.



Nu kan jag ha glada sockor i skorna i höst :)

Slöjda lugnt!

Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar