måndag 22 januari 2018

Sytt

Hej,

I väntan på att en ny familjemedlem skulle göra sitt intåg i världen startade jag projektet sy body. Och eftersom jag hade storslagna planer om att ägna hela sommarsemestern åt att sy så bestämde jag mig för att massproducera, eller åtminstone sy en body för varje storlek 56-68.



Tyg köpte jag på Olssons tygers rea i våras och mönstret kommer från Ottobre nr 6 2015.
Nu blev det ju inte så mycket sytid som jag sett framför mig, med en treåring som ogärna lade sig före nio och en växande mage som tog sin del av energin, så projektet tog ett halvår att slutföra, men nu går jag händelserna i förväg.

Jag började med att göra ett provplagg i ett tyg som jag fått från en kollega. Sådan lyx att äntligen ha fått en kollega som syr! Hon hade ingen användning för det och tyckte jag kunde få det - så snällt!



Jag hade inga förväntningar på att den första bodyn skulle bli bra, men är sjukt nöjd med hur den blev.

Därefter klippte jag ut och sydde tre body:s till parallellt.
Det var roligt att göra dem på det viset, man lär sig varje moment rätt bra.
Det enda jag verkligen fått kämpa med är alls dessa tryckknappar. Första bodyn tog jag nog bort fler tryckknappar än vad som sitter på den i slutändan...


Till slut blev jag ganska bra på att ta bort dem. Följde den här beskrivningen på hur man gör.


Så här ser de ut allihopa!




Vad tyckte jag då om mönstret? Nej, jag hade inte valt det här mönstret igen, och framförallt beror det på att det varit så fruktansvärt svårt att få dit de där två tryckknapparna längst ner och längst ut på framstyckena.

Som jag förstått mönstret så blir det liksom sex lager tyg som man ska försöka få tryckknapparna igenom, och det är liksom halvt omöjligt. Jag har fått pilla, handsy och slå med hammare allt vad jag kunnat för att det överhuvudtaget ska gå. Vet inte om det är tänkt att man inte ska ha någon knapp där? Men då skulle ju framkanterna glida isär i nederkant. Inte särskilt snyggt.

De två minsta body:sarna har jag redan använt ganska mycket (och tappat en tryckknapp i processen...) och modellen är helt ok i praktiken. På små bebisar som inte kan hålla huvudet stadigt så är det väldigt praktiskt att slippa dra saker över huvudet. Dessutom är det praktiskt när blöjan läcker. Men, jag tror att omlott-body-typen är snäppet mer praktisk med färre knappar och lite smalare mellan benen. Är inne på att sy typ det här mönstret nästa gång jag får för mig att sy till nyfödingar.

Är i alla fall nöjd med resultatet. Kanske lite för få tryckknappar i framkanterna på de minsta storlekarna, det blir lite väl stora gluggar. Max fem centimeter mellan varje knapp tror jag är lagom.

Bandkantningen är inte heller perfekt, men det tar sig tycker jag.



På det hela taget ett lyckat projekt.

Slöjda lugnt!
Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar