onsdag 12 maj 2021

En lagad ryggsäck

 Hej!

Äntligen har värmen kommit! Till och med jag som älskar vintern började tröttna lite på tre grader och hagel... Det är så härligt att se alla blommor slå ut och löven äntligen knoppas på träden.

Hantverksmässigt så har den här våren varit... ett nytt lågvattenmärke. Jag har varit totalt omotiverad att varken sy, sticka eller blogga. Det känns så tråkigt! På något slags teoretiskt plan så har jag massor av saker jag skulle vilja lägga upp till (och garn jag skulle vilja köpa... ) men att faktiskt göra något åt det... Ja, orken har väl helt enkelt inte funnits där. Med ljuset kom i alla fall lite energi tillbaka, så jag hoppas att jag snart kommer ta tag i mig själv och lägga upp några saker.

Fram till dess tänkte jag visa upp en lagning. Min dotters favoritryggsäck gick sönder för åratal sen, och jag kan ha lovat att jag skulle försöka laga den, men sen har den liksom bara legat där och varit mitt dåliga samvete. En ryggsäck kändes bara så svår att laga. Den är ju inte gjord av bomull eller lin eller något normalt tyg utan någon slags plastig kanvas. Hur skulle jag egentligen bära mig åt? Skulle jag byta ut det trasiga tyget mot något annat tyg? Hur skulle det gå att sy i det?





Till slut sprättade jag bort den trasiga tygbiten och klippte bort de delar av tyget som hade repat upp sig. Sen sydde jag ihop tygbitarna igen och kantade sömmarna med samma grå remsa som funnits från början. Det tog typ en timme att göra. Mindre tid än det skulle ha tagit att åka iväg till affären och köpa något nytt. Efter flera år av velande! Och det blev bra. Dottern är nöjd. Vi slipper köpa någon ny ryggsäck och det enda det kostade var några meter tråd.

Så slutsatsen är. Våga laga. Det kan gå lättare än ni tror och man behöver inte göra det så krångligt. Ibland räcker det att klippa bort det som är trasigt och sy en ny söm.

Slöjda lugnt

Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar