lördag 9 januari 2021

Regnbågssockar

 Hej!

År 2021s första vecka är snart till ända och här har vi äntligen fått rejält med snö. Barnen har åkt pulka och byggt snögubbar och snölyktor. Underbart!

Vi har varit lediga och jag har hunnit sticka en del på min Draper Cardigan av Amy Herzog, tyvärr inte tillräckligt för att hinna klart med den till #makenine2020...

Ett par sockor hann jag dock sticka klart innan 2020 blev 2021.



Några korta fakta:
Mönster: Eget.
Garn: Junior Raggi från Järbo garn (svart), Manduzana Regnbågskit, Sandnäs Sisu (ljusblått)
Stickor: 2.0 mm (resår) och 2.5 mm (slätstickor)

Det här var första gången jag inte använde något egentligt mönster för att sticka ett plagg. Det känns lite roligt. Sen beror det ju på att jag stickat ett antal olika sockor efter mönster vid det här laget, så jag vet liksom ungefär hur jag ska göra. Jag la upp med min vanliga favoritteknik, kedjeuppläggning. Det är en uppläggning som är väldigt lik stickad uppläggning, men istället för att hämta garnet genom maskan innan så hämtar man den mellan de två tidigare maskorna. Den är snygg, enkel och stretchig och dessutom slipper man försöka beräkna hur mycket garn som kommer gå åt, som man ju behöver göra med korsuppläggningen (long-tail cast on som den heter på engelska). Jag lade upp 72 maskor och sen stickade jag tio varv resår innan jag började med regnbågsränderna i slätstickning. Jag gjorde en häl av förkortade varv, som sitter bra på min fot. Slutligen gjorde jag en rundad tå enligt receptet: 

Minska vart 3dje varv 3 ggr
Minska vartannat varv 2 ggr
Minska varje varv tills 12 maskor återstår.
Sy ihop med maskstygn

Det blir en bra tå som passar mina korta trubbiga fötter.


Jag gillar verkligen de här sockorna, en riktig färgklick i vardagen. De är också lite för stora så att de blir riktigt mysiga och sköna att ha på sig.

Slöjda lugnt!

Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar