tisdag 3 november 2020

Välkommen till världen presenter

 Hej!

Höstmörkret har kommit och med det försvinner lusten att göra något annat på kvällarna än att ligga kvar i sängen och läsa efter att barnen lagt sig. Och jag försöker unna mig det. Jag tror att jag försöker hantera all ångest kring pandemin och en orolig omvärld genom att läsa. Jag kan vara på god väg att ta mig igenom alla böcker jag inte hunnit med de senaste åren som småbarnsförälder...

Men innan det blev riktigt mörkt på kvällarna så fick min äldsta och bästa vän en liten bebis, och självklart var jag tvungen att göra välkommen till världen presenter!


Och de blev bra! Jag är så nöjd med kaninens ansikte. Jag kan aldrig låta bli att tycka att det är lite läskigt att sy och sticka gosedjur. Man gör så mycket arbete och så beror ändå hela resultatet på de sista 10 procenten. Om monteringen och ansiktet inte blir bra, så är hela projektet kört. Men som sagt, jag är nöjd, den här gången blev det bra! Hoppas lille E också uppskattar den. 


Herr Kanin, några korta fakta:

Mönster: Bamse från Klompelompes jul, av Hanne Andreassen Hjelmås och Torunn Steinsland.
Garn: Visjögarn från Östergötlands ullspinneri.
Stoppning: Ull svensk ull från Filtmakeriet
Stickor: Rundstickor 2,5 mm.
Garnmängd: Oj, ingen aning, men troligtvis någonstans mellan 25-50g? Antagligen närmare 25g. 
Ändringar: Förstod inte hur man skulle göra hälvändningen, så jag gjorde en vanlig kortvarvshäl.
Att göra nästa gång: Vill inte ändra något särskilt.

Herr Kanins tröja, några korta fakta:

Mönster: Gullguttengenser till Bamse från Klompelompes jul
Garn: Marks & Kattens Eco Babyull, färg 187
Stickor: Rundstickor 2,5 mm och 3,0 mm.
Garnmängd: Kanske 12g?
Ändringar: En knapp istället för 2.
Att göra nästa gång: Öka för gosemagen och kanske öka omlotten i farfarsknäppningen.

Han är så himla söt. Och jag kunde göra alltihop med garn och ull från gömmorna här hemma. Hurra för mig. Det enda som stoppar mig från att göra tusen små nallar är att jag faktiskt inte tycker att de är så roliga att sticka... Hehe, men de går ganska snabbt så det är trots allt mödan lönt. Dottern har dessutom redan beställt en eller två egna, så jag misstänker att jag kommer få tillfälle att göra fler. 


Bebismössa, några korta fakta:

Mönster: "10012 - Dragter, hue, luffer" av Onion.
Tyg: Två tyger från Elvelyckan Design, båda slutsålda sedan länge tyvärr.
Storlek: 68-74.
Ändringar: Inga.
Att göra nästa gång: Förlänga tofsarna, det var riktigt besvärligt att få till snygga knutar.

Hoppas att de kommer till användning. Det skär i hjärtat att jag inte kan åka och hälsa på i dessa Corona-tider, men det var roligt att få göra ett litet paket och visa sin kärlek på något sätt.

Slöjda lugnt och hoppas ni får hålla er friska!

Vera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar