lördag 2 februari 2019

Virkad disktrasa

Hej,

Tiden rinner förbi i ett allt snabbare tempo. Den bästa tiden av vintern är här, när snön ligger djup och solen kommer tillbaka. Ju äldre jag blir desto mer inser jag hur olika vi är kring det där. Jag blir lycklig av tunga snöflingor och djup snö. Andra har sin tyngsta period nu, och bara väntar på att våren ska komma.
Jag försöker i alla fall njuta, mitt i förkylningar, trötthet och småbarnsliv.
Kvällarna försvinner utan att mycket blir gjort. Några maskor blir stickade eller så hinner jag sy några sömmar. Ibland hinner jag bara få tvätten vikt eller räkningarna betalda.
Fler saker blir gjorda än vad som hinner bli förevigade.



En disktrasa påbörjades på en bilresa i våras. Jag hade en idé om att det skulle vara snabbare och roligare att virka disktrasor än att sticka dem, och så var jag nyfiken på hur det skulle bli.
Så jag tog med mig lite lingarn och "Virkarens stora mönsterbok" av Sarah Hazell och så började jag virka. Jag började med att virka vanliga fasta maskor, och trodde naivt att jag skulle hinna virka flera disktrasor med olika mönster innan bilresan var slut. Jag hade inte alls tänkt på att jag virkar mycket långsammare än jag stickar, och disktrasan växte inte fram särskilt snabbt.

Den blev inte klar den bilresan, men har legat som ett mellanprojekt under hösten. Något att ta upp när de andra projekten har trilskats eller när jag inte orkat dra igång något nytt stort projekt när något annat blivit klart.

Det är alltså en väldigt enkel modell. Bara fasta maskor fram och tillbaka tills det bildar en stor kvadrat. Men jag tycker om hur den blev, och det virkade tyget blir stabilare och känns mindre ömtåligt än det stickade. Kanske håller den bättre än de stickade disktrasorna, som brukar börja falla sönder efter en två år ungefär.

Kanske virkar jag fler. Kanske med dubbelt garn nästa gång. För lite väl lång tid tog det att göra den denna gången.




Slöjda lugnt!
Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar