fredag 29 mars 2019

Bullet journaling utan krusiduller

Hej!

Någon gång i somras snöade jag in på Bullet journaling.
Det är, i dess enklaste form, något slags mellanting mellan en punktlista och en kalender.

Jag har alltid älskat punktlistor.

Jag har ett ganska dåligt närminne och har en tendens att glömma allt jag tidigare visste för att jag bytte våning, gick över en tröskel eller att någon börjar prata med mig vid fel tillfälle. Punktlistor är trygghet. Jag vet vad jag har gjort och vad jag ska göra. Dessutom kommer min hjärna ihåg saker bättre om jag skriver ner det.





Här är den min fina Bullet Journal. Jag gillar att använda anteckningsböcker med spiralband så att de går att vika hur som helst och den här gjorde mig dessutom glad.

Jag är en sådan där person som saknar att ha en papperskalender. Men det har varit så svårt att anpassa kalendern till min vardag. De flesta jobbdagar sitter jag vid datorn hela tiden, och jobbkalendern är smidigast att ha digitalt.
Men det där med att ha en papperskalender att kladda i, stryka under, stryka över, rita en gran på julafton och ett hjärta på allahjärtansdag... Löjliga småsaker som gör mig glad. Det där saknar jag.

Så när jag började höra om Bullet journals så blev jag genast intresserad.

Jag ville så klart gärna slå på stort, inhandla den finaste anteckningsboken och tjugo olika sorters pennor och lägga ner en dag eller två med att göra en storstilad Bullet journal, i klass med den här.

Men så är jag ju småbarnsförälder och dessutom rätt dålig på att rita. Summa summarum, att gå "all in" kanske inte var den bästa taktiken.

Istället började jag så enkelt som möjligt, bara för att se om det var något för mig. Jag köpte en billig anteckningsbok i A5 med linjerat papper på ICA och så började jag experimentera. Svart gelpenna fick duga och nästan inte en enda teckning. Bara text, datum och punkter.

Och jag älskade det. Jag som kämpat med att få saker gjorda denna hemska sommar då min man var sängliggande med ryggont, värmen brände hål i huvudet på mig och barnen var understimulerade, jag fick äntligen saker gjorda. Att få strukturera upp vad som behövde göras och stryka över det som faktiskt blev gjort fick mig att inse hur mycket (eller lite...) jag fick gjort och den där extra kicken av att få stryka över något gav mig lite extra styrka som gjorde att jag orkade lite till.

Sedan dess har två anteckningsböcker förverkats och jag är nu inne på Bullet journal generation tre. När jag pratade om det här med några vänner så insåg jag att många tänker att en Bullet journal liksom måste innehålla ett försättsblad i tjugofem färger och ett collage med bilder från ens liv. Men som allting kan man ju faktiskt anpassa det till att ligga på den nivån man själv orkar, vill och kan. Och i grunden är Bullet journal-systemet väldigt enkelt och kräver egentligen bara penna och en anteckningsbok. Grundaren till systemet pratar faktiskt inte alls om att rita överhuvudtaget, som man kan se i den här filmen.

Jag tänkte visa lite hur jag använder den här metoden, som inspiration för den som är intresserad. Och som ni ser har det här blogginlägget legat i malpåse en stund - bilderna är från min andra Bullet Journal i höstas...



Första sidorna har jag använt för ett försättsblad (lite roligt måste man ändå ha) och en nyckel. Nyckeln tittar jag aldrig på, och jag följer den knappt heller, men den får fortsätta hänga med.



Därefter kommer månadsuppslagen, som jag visst missat att fota. Jag ger varje månad ett eget uppslag. På den vänstra sidan listar jag varje dag genom att skriva datum och de första bokstäverna i veckodagsnamnet. Om det händer några stora saker brukar jag skriva ner dem här. Typ sommarfest på jobbet, inplanerade resor eller större jobbuppdrag. Det ger en effektiv månadsöversikt, som en väggkalender ungefär. Den högra sidan är dedikerad till månadens att-göra. Helt enkelt en punktlista med de saker jag ska försöka hinna under månaden. Enligt samma princip som veckouppslagen nedan.

I sista versionen Bullet Journal har jag samlat månadsuppslagen direkt efter varandra. Det har varit lyckat tycker jag. Man hittar lätt till rätt månadsuppslag och behöver bara skriva månadsinfon en gång. Jag experimenterar också med att varje månadsuppslag följs av ett uppslag med budget och ekonomisk sammanställning per månad. Jag tycker om idén, men har inte riktigt hunnit genomföra den under årets tre första månader, så vi får väl se hur det går.


Efter månadsuppslagen har jag veckouppslag, och sedan får varje dag i veckan en halv sida var.  Oftast är dagarna ganska tomma just nu. Det står bara det viktigaste, mer hinner jag inte skriva ner. På den sista halvsidan som blir över så har jag gett plats åt rubriken Veckoavstämning, efter inspiration från en kurs på jobbet. När jag har tid, lust och ork (vilket tyvärr inte är varje vecka), så krafsar jag ner några ord som summerar veckan. Vad som har varit bra och vad som har varit dåligt, vad jag vill förbättra och vad jag har lärt mig. När man skriver veckoavstämningen är det även dags att göra planeringen inför kommande vecka och se framåt.



Som sagt, allt är extremt enkelt, utan några extra krusiduller. Mest bara text och punkter. Men det ger mig en känsla av kontroll.

Jag planerar ungefär en vecka i taget, vilket gör att tidsperspektivet känns överskådligt och aldrig övermäktigt. Min aningen överarbetade hjärna är väldigt tacksam för att få saker uppdelade i hanterbara bitar.

I slutet av boken finns mina Collections, eller kollektioner. Och det är ju det roligaste med hela Bullet Journal - konceptet. Det är helt enkelt en rubrik under vilken man kan lista en massa olika saker. Jag har främst listor kring saker som vi behöver/jag vill inhandla. Typ "Till Hemmet", "Till Barnen", "Till Köket" och "Till Trädgården". Mitt mål att kunna använda den ekonomiska sammanställningen som jag gör varje månad till att dela upp eventuellt överskott på de olika inköpslistorna. På det sättet hoppas jag få möjlighet att köpa in det som jag faktiskt mest behöver till hushållet - och inte bara det som råkar glittra mest för tillfället. Annars kommer jag nog aldrig lyckas prioritera den där nya stekpannan, trots att jag svär över avsaknaden av den varje gång jag lagar pannkakor. Sen tänker jag även unna mig lite från de mer själviska listorna någon gång ibland - Saker till hobbyrummet, Kläder och Böcker/Filmer.

Jag har också kollektioner som täcker Att Sy och Att Sticka. Där listar jag allt jag kommer på att jag vill sy respektive sticka (wow, det hade ni aldrig kunnat gissa, eller hur...). De här avsnitten gissar jag kommer flytta ut i egna böcker vad tiden lider, men det får bli ett senare projekt (drömmer lite om den här och den här boken av Kamilla Svanlund).

Slutligen har jag en kollektion med rubriken "Nästa Bullet Journal", där jag samlar idéer på vad jag vill förändra eller förbättra till nästa Bullet Journal.

Kollektioner jag nog snart kommer lägga till är nog någon typ av Bucket List, "Köpt, slängt och lagat", Drömresor och "Nästa gång i Göteborg/Stockholm". Men jag har inte riktigt bestämt hur jag ska använda dem än, så jag kommer suga på den karamellen ett tag till.

Det var en lång utläggning om hur jag använder mig av konceptet Bullet Journal.
Hoppas det inspirerar någon.

Slöjda lugnt!
Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar