måndag 15 maj 2017

Återbrukat

Hej,

På senare tid har det ju faktiskt blivit lite sytt. Har fått en kollega på jobbet som inspirerar med en nästan helt egensydd garderob, så det har liksom kliat lite i syfingrarna.

Efter att ha sytt en barntröja med varierat resultat så gav jag mig på att sy trosor. Det är något jag tänkt att jag skulle sy länge, tror jag köpte mönster och material på syfestivalen 2015 och tanken har nog funnits där bra mycket längre än så. Det är ju så fasligt svårt att hitta bekväma trosor, så det vore fantastiskt att arbeta sig fram till det perfekta tros-mönstret så att det bara var att börja massproducera när behovet uppstår.

Det här första paret var tänkt lite som en test, och därför utnyttjade jag ett tyg som redan fanns hemma.


Kläder som inte är i gott skick nog att skickas vidare till second hand när de rensats ut ur garderoberna, men som jag ändå ser någon möjlig användning för, antingen som tygkälla eller trasor, brukar jag spara. Den här tröjan hade lite stretch i sig och tyget verkade inte vara särskilt urtvättat så jag tänkte att det kunde utgöra en bra bas till mitt första tros-experiment.

Några veckor senare var trosorna färdiga.



Mönstret är Fru LG. Trosa, fast jag använde egentligen bara sömnadsbeskrivningen, mönstret ritade jag av från ett par trosor jag gillar i garderoben. Om man vill kan man alltså strunta i att köpa mönstret och bara rita av något existerande och följa tutorials på nätet, har sett en hel del flimra förbi i olika flöden, så det ska nog inte vara omöjligt att hitta.

Jag är väldigt nöjd med resultatet, trots att det blev långt ifrån perfekt. Framför allt är tshirt-tyget mycket mindre stretchigt än vanligt tros-tyg, så trosorna är lite i minsta laget. Men, jag har stenkoll på vilka ändringar jag vill testa inför nästa försök och utsikten att göra fler par känns kul.

Slöjda lugnt.
Vera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar