söndag 30 augusti 2015

Evighetssockorna klara

Jag hann inte riktigt klart sockorna innan semestern var slut, men jag fäste i alla fall den sista tråden bara några dagar in på den första arbetsvecken. Så JIPPI!
Jag är mycket nöjd med dem. Efter den 57 upprepningen av hälen så lyckades jag faktiskt få ihop den på båda sockorna och allting ifrån uppläggning till avmaskning har blivit riktigt snyggt och bra.

Så voilà, här är de


Och mönstret är alltså David's toe-up sock cookbook, och här följer matten:

Stickfasthet: 34 m och 50 rader = 10 x 10 cm. Tunnaste garn och stickor jag har stickat med!
Herr E:s fotlängd från tå till häl = 25 cm.
Herr E:s fotomkrets = 22 cm.
Antal maskor vid bredaste stället = 34 m/cm (stickfasthet) x 22 (fotomkrets) = 72 m
Antal maskor att lägga upp = 24 m.

Mitt tips om man vill sticka det här mönstret är att man, efter att man stickat sin provlapp (tyvärr är det ett måste) och har sina mått på foten man ska sticka till, sätter sig ner och gör alla beräkningar och skriver av mönstret med sina egna beräkningar, oavsett om man gör det på pappret, datorn eller som jag i mobilen. Ganska tråkigt, men det är så värt det för att kunna sitta ner sen och bara sticka, utan att behöva oroa sig för att man råkat kolla på fel siffra.

Jag använde Judy's magic cast-on  för uppläggningen och den här avmaskningen, som båda rekommenderas i mönstret. Jag försökte mig på Tubular bind-off, svor en massa, och gav upp. Det krävdes två förberedelsevarv och en massa tankeverksamhet för att göra om den så att den passade 2 x 2 resår, något jag inte klarade av klockan tio på kvällen när jag satt med det. Den onamngivna avmaskningen som jag använde istället var snygg, stretchig, och framförallt, enkel.

Slutligen så blev hälkilen för lång och stor när jag följde antalet ökningar som jag räknat fram i mönstret (18 stycken). Det var en av orsakerna till alla omstickningar. Det perfekta antalet ökningar för hälkilen blev 12 stycken.

Jag avslutade med 2 x 2 resår och stickade så långt garnet räckte. Ta da!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar