söndag 17 juni 2018

Virka till Barbie - Hello Kitty mössa

Hej!

Det finns fortfarande lite Barbiekläder kvar som är obloggade, så här kommer nästa alster på tu.

På Pinterest hade jag snubblat på världens gulligaste mönster på en Hello Kitty-inspirerad mössa i lagom storlek till en Barbie. Den kunde jag inte låta bli att ge mig på.



Några korta fakta:
Mönster: Hello Kitty hat
Garn: Järbo Garn Mercerised Cotton 8/4, färg 32010 Vit.
Virknål: 2 mm
Garnmängd: 5 g

Det här mönstret var en större utmaning att virka än vad jag hade trott innan. Jag har virkat lite amigurumis tidigare och tyckte att jag något sånär bemästrat den konsten, men här fick jag virka lite i blindo utan att riktigt förstå hur det hängde ihop. Jag följde för en gångs skull mönstret precis som det stod, och till min stora förvåning blev storleken perfekt.



Själva mössan avslutas med ”crab stitch”, bakvänd fast maska eller vad det nu kan heta på svenska, något som jag aldrig hört talas om. Youtube kom till min hjälp med den här videon. Det blev inte snyggt på första försöket, men efter att ha testat och repat ett antal gånger så fick jag till det hyfsat.



Det svåraste är att brodera ansiktet. Gick och drog på det där sista i evigheter, och sista stygnet blev faktiskt inte klart förrän på självaste födelsedagen. Ansiktet gör ju allt! Ett fult broderat ansikte och det spelar ingen roll hur bra man har virkat. Jag borde verkligen ha köpt riktig broderitråd av något slag till det, men det fanns inte riktigt möjlighet att ta mig iväg till någon affär. Jag fick använda det jag hade hemma, vilket var vanlig sytråd. Jag höll sytråden tredubbelt för att det skulle bli tillräckligt tjockt, och det fungerade ok. Det blev inte perfekt, men jag kan definitivt leva med det.

Det viktigaste är förstås att mottagaren gillar mössan, och det är lite roligt också eftersom hon har en egen mössa som ser nästan likadan ut (som jag liksom inte alls hade tänkt på, oops...). Allt som allt kan jag rekommendera mönstret.

Slöjda lugnt!
Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar