fredag 13 april 2018

Sticka till Barbie - tröja

Hej!
Jag fortsätter med mina miniatyrer.
De här gjordes alltså till min dotters Barbiedockor, som alla kom till oss iklädda olika varianter på temat rosa prinsessklänning. Jag råkar visserligen älska rosa prinsessklänningar och hade gärna sytt eller stickat något sådant till henne, men den stilen passar inte riktigt min dotter, eller lekarna hon leker. Hennes dockor går på cirkus och åker traktor, de ska inte gå på bal på slottet. Själv väljer hon nästan alltid att sätta på sig en tröja och ett par leggings, så jag tänkte att dockorna också skulle få den typen av kläder.

Jag letade runt lite bland olika mönster på www.stickatillbarbie.se, som har så mycket fina mönster, och hittade ett på en tröja jag gillade.


Några korta fakta:
Mönster: www.stickatillbarbie.se 1056
Garn: järbo 8/4 färg 32000 (oblekt) och 32010 (vit)
Stickor: 2 mm
Garnåtgång: ca 5 g av varje färg

Det här var precis som mössorna, roligt och snabbt att sticka, men jag skulle göra ganska många ändringar om jag skulle bestämma mig för att sticka den igen.

Först och främst skulle jag nog sticka runt istället för fram och tillbaka. Det var ganska meckigt att sy ihop sidorna så att det blev snyggt och det stör mig att halslinningen ser olika ut fram och bak (eftersom man maskat av på ena sidan och lägger upp på andra, och jag kan inga tekniker där dessa två ser likadana ut).

Sedan så är mönstret skrivet så att man lägger upp nya maskor i sidorna hela vägen upp till axeln, men jag valde att inte öka mer efter att jag nått upp till ärmhålen.



Hade jag stickat om denna skulle jag nog också ha valt att göra ökningar i sidorna istället för att lägga upp/maska av maskor.

Slutligen så skulle jag, för att göra tröjan mer lekvänlig, lägga till en kil i ryggen, eventuellt med knäppning, så att hålet för huvudet blev större. Det går att få på tröjan som den är, men jag som vuxen tycker att det är pilligt och dottern behöver fråga mig om hjälp för att ta av och på den.


Med det sagt så tycker jag att den är snygg och det var roligt att ge dockorna ett lite mer vardagsaktigt plagg, så i stort är jag nöjd.

Slöjda lugnt!
Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar